3 minuten leestijd
7 oktober 2022
Mobiele apps die niet succesvol zijn, hebben één ding gemeen: een slechte gebruikerservaring. Naarmate mobiele platforms zich blijven ontwikkelen en ontwikkelen, wordt het steeds belangrijker dat de gebruikerservaring top of mind blijft.
Een snelle scan van de app store zal bewijzen dat er veel concurrentie is op de app-markt, daarom is het belangrijker dan ooit om je te onderscheiden van je concurrentie. Er zijn talloze snelle en responsieve apps in de app stores die gebruikers een unieke en waardevolle ervaring bieden, maar velen hebben nog steeds last van slechte gebruikersrecensies. Waarom is dit? Hoogstwaarschijnlijk omdat gebruikers het moeilijk vonden om een taak uit te voeren of gefrustreerd waren door de slechte bruikbaarheid.
Gebruikerservaring (UX) van mobiele apps gaat om hoe iemand zich voelt bij interactie met een app. UX omvat veel verschillende factoren, waarvan sommige onder controle zijn van een ontwikkelaar of ontwerper en andere die gebaseerd zijn op voorkeur.
Deze factoren omvatten bruikbaarheid, toegankelijkheid, prestaties, ontwerp, bruikbaarheid, ergonomie en marketing.
Het eerste dat je moet begrijpen als jee een geweldige UX wilt opzetten, is dat jouw gebruikers altijd op de eerste plaats komen. Inzicht in en voldoen aan de behoeften van een specifieke groep gebruikers zorgt ervoor dat de gebruikerservaring van je app een succes is vanuit het oogpunt van een gebruiker.
Een gebruikerspersona is één van de meest waardevolle tools om een gebruikersgericht ontwerp te garanderen. Een persona is een bundeling van gegevens die zijn afgeleid van het online en offline gedrag, houdingen, pijnpunten en hun behoeften en wensen voor een bepaald product, in ons geval een mobiele app.
In plaats van een app af te stemmen op de behoeften van een generieke groep mensen, wordt een persona ontworpen met een specifieke groep gebruikers in gedachten.
Voor de gebruikerservaring is het eerste en misschien wel het belangrijkste om te onthouden dat je app volledig foutloos moet zijn. Als het crasht wanneer een gebruiker bezig is met een taak, is dit nadelig voor de algehele gebruikerservaring. Zodra de app foutloos is, kun je concentreren op andere belangrijke elementen van de UX.
Deze blog belicht 10 belangrijke UX-best practices voor mobiele apps, variërend van gebruikersacceptatie tot retentie.
GEBRUIKERSADOPTIE
Onboarding is een essentieel onderdeel van de gebruikerservaring die het succes van je app kan maken of breken. Als een gebruiker niet op de juiste manier met de app kan starten, zullen de app-verlatingspercentages omhoogschieten.
Er zijn een aantal redenen waarom onboarding de gebruikerservaring beïnvloedt, maar bovenal is het belangrijk om je gebruiker niet te verwarren. Voor onboarding van mobiele apps wil je gebruikers basisinstructies geven.
Te veel informatie tijdens het onboardingproces zal de ervaring wegnemen. Je wilt sommige delen van de app laten ontdekken door de gebruiker om de retentie te verhogen. Toon eenvoudig de waarde aan die Je app, de gebruikers biedt, maar ga niet te veel in detail om elke functie uit te leggen.
Je login moet eenvoudig en snel zijn. Het is belangrijk om een eenvoudige registratie te hebben, zodat gebruikers kunnen inloggen vanaf externe accounts zoals Facebook of Google. Vraag gebruikers alleen om informatie die nodig is. Als de app bijvoorbeeld geen toegang tot het telefoonnummer van de gebruiker nodig heeft, neem het dan niet op, omdat dit een barrière vormt tijdens het onboardingproces.
Het is ook belangrijk om te overwegen hoe gemakkelijk de gebruiker zijn gebruikersnaam zal onthouden. Als je om een nieuwe gebruikersnaam vraagt, of een gebruikersnaam met veel tekens en cijfers, zullen ze deze waarschijnlijk vergeten en niet de moeite nemen om hun inloggegevens te herstellen.
Help ze in plaats daarvan door hun e-mailadres als gebruikersnaam te gebruiken. Het is ook een goed idee om een optie op te nemen waarmee de gebruiker ingelogd kan blijven, zodat ze de app vaker kunnen gebruiken, waardoor de extra stap van opnieuw inloggen wordt vermeden.
BRUIKBAARHEID
Veel mensen verwarren gebruikerservaring met bruikbaarheid. Hoewel ze van elkaar afhankelijk zijn, zijn ze fundamenteel verschillend. De UX is de ervaring, emotie, intuïtie en verbinding die een gebruiker voelt bij het gebruik van een app.
Bruikbaarheid gaat meer over de effectiviteit van het ontwerp van een mobiele app en hoe gebruiksvriendelijk deze is. Bruikbaarheid is een belangrijk onderdeel van de algehele gebruikerservaring.
Het ontwerpen van een menu voor een mobiele app is heel anders dan een website waar de menubalk zich meestal bovenaan de pagina bevindt. je wilt ervoor zorgen dat de belangrijkste pagina's toegankelijk zijn. Verwar gebruikers niet met ingewikkelde navigatiebalken.
Gebruikers moeten weten wat een knop doet door hoe hij eruitziet. Maak de gebruiker duidelijk wat er kan worden geselecteerd of geveegd. Volg ontwerppatronen om de leercurve voor gebruikers te verminderen en de mobiele ervaring intuïtiever te maken. Specifieke apps moeten platformspecifieke normen en richtlijnen volgen voor zowel iOS als Android.
De inhoud op mobiel is niet hetzelfde als inhoud op een website. Schermen op mobiele apparaten zijn veel kleiner, waardoor het voor gebruikers moeilijk is om informatie te bekijken. Dit kan een vanzelfsprekende tip zijn om te volgen, maar veel mensen vergeten dat een mobiele app een heel andere ervaring biedt dan een website. J moet de meest essentiële informatie presenteren.
Gebruik inhoud om de gebruiker door je app te leiden en onderweg waarde te bieden. Je hoeft niet alles op het eerste scherm te proppen. Gebruikers houden van de interactiviteit van het ontwerpen van mobiele apps omdat ze genieten van de voldoening van zelfgeïnitieerde ontdekkingen.
CONVERSIES
Verwijder alle belemmeringen voor gebruikers om het item te vinden waarnaar ze op zoek zijn, met name voor een winkel-app. Als je te veel stappen toevoegt, wordt de gebruiker ervan weerhouden het afrekenproces te voltooien. Daarnaast is het belangrijk dat de zoekopdracht niet tot 0 resultaten leidt. Toon in plaats daarvan gerelateerde items zodat de gebruiker meer producten kan ontdekken.
Verminder de hoeveelheid gegevens die een gebruiker moet invoeren tijdens het afrekenproces. Maak het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om een taak uit te voeren en overweeg om gegevens automatisch aan te vullen en het aantal velden dat de gebruiker moet invullen te verminderen.
Het is ook een goed idee om een Guest Checkout-optie aan te bieden, zodat ze geen nieuw account hoeven aan te maken voordat ze een product kopen. Dit stroomlijnt het pad tot aankoop en heeft een directe invloed op de conversieratio's.
Voeg beveiligingsbadges toe om te garanderen dat de persoonlijke informatie van gebruikers veilig is. Als een gebruiker vindt dat zijn persoonlijke informatie onveilig is, zal hij afzien van het invoeren van zijn creditcard of andere persoonlijke informatie. Vraag je gebruikers voordat je hun gegevens, zoals locatie, verzamelt en sta hen toe zich af te melden voor gerichte advertenties.
Het aanbieden van klantenservice is een eenvoudig maar over het hoofd gezien element van de gebruikerservaring. Maak het gebruikers gemakkelijk om toegang te krijgen tot hulp- en ondersteuningsopties. Gebruikers zoeken vaak hulp in de werkbalk of het menu van een mobiele app.
Je moet gebruikers ook meerdere manieren bieden om ondersteuning te krijgen, inclusief opties die relevant zijn in een mobiele context, zoals veelgestelde vragen over zelfbediening, live ondersteuning via click-to-call, enzovoort.
GEBRUIKERSBEHOUD
Luister naar gebruikersfeedback
Het is belangrijk om na te denken over het pijnpunt van je gebruikers wanneer je de app ontwikkelt, maar het is net zo - zo niet belangrijker - om continu feedback te verzamelen en je product iteratief te verbeteren. Als je voortdurend de pijnpunten van jouw gebruikers oplost, zullen je retentiepercentages daardoor omhoogschieten.
Afsluitende gedachten
Het negeren van de UX van de mobiele app kan resulteren in hoge verlatingspercentages van gebruikers en uiteindelijk negatieve beoordelingen. Om veelvoorkomende valkuilen in de UX van mobiele apps te vermijden, is het belangrijk om een interactierijke ervaring op te bouwen die gebruikers keer op keer terugbrengt naar uw app.
Inmiddels zou je moeten begrijpen dat de gebruikerservaring niet alleen een ontwikkelingsfase is, maar een fundamenteel onderdeel van het hele ontwikkelingsproces van mobiele apps. Het is belangrijk om samen te werken met een app-ontwikkelingsbedrijf dat het belang van de gebruikerservaring begrijpt en expertise kan bieden om de beste ervaring voor gebruikers te bouwen.
BYTE24 is de bestemming voor al jouw benodigdheden op het gebied van app- en webdevelopment.